De 7 meest “Binge-waardige” podcasts

Confession: ik zie mezelf als onderneemster… Ik schrijf, blog, redigeer, creëer en market content, doe aan social Ik weet een en ander in grote lijnen, maar ben echt niet op de hoogte van de details van alle actualiteiten in de wereld. Dat pretendeer ik ook niet. Ik lees vakliteratuur, maar weinig kranten en kijk zelden tv. Veel mensen hebben hier nu natuurlijk direct een mening over. Maar ik ga nog even door…

TV is niet meer wat het geweest is!

De uitzendingen van de Nederlandse commerciële en publieke omroepen boeien me namelijk niet meer. Een enkele keer doe ik, tegen beter weten in, nog een verwoede poging iets leuks of nuttigs op tv te vinden. Hoopvol doe ik dan de televisie aan, op zoek naar een vermakelijke documentaire of art house film. Maar al snel sla ik, met een mengeling van irritatie en wanhoop, programma’s als Boer zoekt Vrouw, RTL Boulevard en Een Vandaag, gade.

‘Vroeger’ was dat wel anders, maar door de jaren heen werd de kwaliteit van TV programma’s minder en minder. Op organische wijze ben ik mezelf daarom op andere manieren gaan vermaken. Voornamelijk met andere media: luisteren naar de radio, lezen van boeken, echt heel veel boeken. Maar al snel zocht ik mijn toevlucht in audiobooks; luisterboeken.

Bingelistening

Binnen no-time verslond ik het ene na het andere luisterboek van verschillende genres en schrijvers. Ik werd lid van Audible en later van Storytel en al snel schoot verhaal na verhaal, saga na saga in mijn oren voorbij.

“Lezen is denken met andermans hoofd”. Maar luisteren,… écht luisteren, is dat ook. Vandaar dat ik je hierbij de term ‘bingelistening’ presenteer, afgeleid van het Amerikaanse ‘bingewatching’.  Ik ontdekte namelijk al snel hoe handig het is om via m’n smartphone verhalen te beluisteren. Bijvoorbeeld terwijl ik in de file stond, lange saaie stukken autoreed, of het huishouden deed. (…Jawel,… zo mondain ben ik…). Het werd een verslaving. Ik verloor mezelf eerst in de 50+ personages die Roy Dotrice op fenomenale wijze vertolkt in Game of Thrones, in klassiekers als Daedalus & Icarus, A Christmas Carol en in reeksen van Anne Rice, James Lee Burke en Karen Marie Moning.

Wat me echter, na verloop van tijd, tegen de borst stuitte, was dat zo’n verhaal op een gegeven ogenblik ‘uit’ is. Het loopt af, het houdt op. En wéér moest ik dan op zoek naar een volgend boeiend boek. Dat had wellicht online goede reviews, maar hoe wist ik of de verteller in een volgend deel geen Mickey Mouse stemmetje zou hebben, of dat het timbre of de cadans van een nieuwe verteller heel erg tegen zou vallen? Kortom,… ik wist niet wat ik kreeg, tot ik de moeite had genomen het boek daadwerkelijk te downloaden of zelfs via Audible te kopen. Uiteindelijk vond ik de oplossing.

Podcasts.

Wat is dat?

Bij podcasting blijft de producent op gezette tijden audio uitzendingen leveren. Het zijn vaak gepassioneerde producenten die vinden dat ze de wereld echt iets te vertellen hebben. Ik kan de aflevering op elk gewenst moment afspelen, ook zonder internet en zonder verstoring. De verscheidenheid aan onderwerpen, stories, niches en branches waarover podcasts verschijnen is inmiddels niet meer te tellen. Ik stream het audiobestand of download een aflevering naar mijn smartphone en ben klaar voor de start.

In de Verenigde Staten is deze markt vele malen groter dan hier in Nederland. Een voordeel daarvan is dat doordat het Nederlands aantal podcasts langzaam groeit, we ook weer makkelijker het overzicht kunnen houden. Ik heb, weliswaar in korte tijd, slechts 3 databases van Nederlandse podcasts kunnen achterhalen: De Twittergids, Podcastluisteren en Luisterlijst. (Maar als er volgens jou meer vergelijkbare Nederlandse podcast databases online zijn, schroom dan alsjeblieft niet dit in de comments te vermelden).

Nog later ontdekte ik een legio aan ondernemerspodcasts met interessante en bruikbare informatie. Ik studeerde op alle mogelijke momenten en pakte nieuwe tips van andere ondernemers wereldwijd op. Achteraf gezien heeft dit er zeker voor gezorgd dat ik mijn onderneming naar een hoger niveau heb weten te tillen.

Waar luister ik nu naar?

Ik beluister (lees: verslind) voornamelijk Britse en Amerikaanse marketing, journalistieke en ondernemers gerelateerde podcasts. Een van mijn favoriete podcasts is desondanks toch een Nederlandse, vrij nieuwe podcast van Bastiaan de Jong. Bastiaan interviewt met verve en zachte doortastendheid interessante creatieven en mensen die iets met het ondernemerschap an sich hebben.

Denk aan de succesvolle cabaretier/ schrijfster Paulien Cornelisse, die haar laatste boek ‘De Verwarde Cavia’ in eigen beheer uitgeeft, ondernemer Luke Klein Nijenhuis, die binnen enkele jaren een imperium als Europees marktleider wist op te bouwen door iPhone hoesjes uit China te importeren en deze op de Europese markt te introduceren. Of Arnaud van der Vecht, ondernemer pur sang en oprichter van reclamebureau NewMessage, die met zeer ongebruikelijke acties, voor zijn klanten binnen no-time landelijke publiciteit wist te behalen.

De podcasts van Bastiaan de Jong zijn te beluisteren via Stitcher, iTunes en Soundcloud. Het leuke aan deze podcast is dat Bastiaan zelf naar de ondernemers toe gaat en hen met een zelfgemaakte mobiele soundstudio, op locatie interviewt. Een, op zijn zachtst gezegd, vernieuwende manier van ondernemen. Maar wellicht meer over De Bastiaan de Jong- show in een latere post.

Andere favo podcasts:

  • Snap Judgment
    Echt een pareltje. Podcast voor de zogenaamde ‘Denkers’. Hierin wordt ras, identiteit en ‘het systeem’ aan de kaak gesteld, d.m.v. verrassende plottwists, storytelling en muziek.
  • Seth Godin’s Startup School
    15 Afleveringen van marketing guru Seth Godin, waarin hij 30 startup entrepreneurs workshops geeft over marketing en bedrijfsvoering.
  • Serialeen inmiddels megasuccesvolle (meer dan 75 miljoen keer gedownloade) journalistieke podcast van Sarah Koenig en Ira Glass.
  • The Social Media Examiner podcast, need I say more…
  • Welcometo Night Vale, eigenaardige bovenaardse, haast horrorachtige verhalen die zich afspelen in een klein Amerikaans dorp.
  • This old Marketing’, een humoristische podcast van The Contentmarketing Institute’s
    guru’s Joe Pullizi en Robert Rose.

Internetdatabundels worden goedkoper en smartphones worden gelukkig steeds sneller. Ik deed onlangs een proefrit in een DS3 Givenchy Le MakeUp (een geweldige auto). De uiterst charmante verkoper wist me te vertellen dat ook auto’s steeds vaker standaard een dataverbinding hebben. Alleen daarom wilde ik haar al hebben. Gezien het aantal kilometers dat ik dagelijks afleg, zou die dataverbinding in de auto voor mij een uitkomst zijn. De batterij van m’n mobiel zou beduidend langer meegaan en dan niet al op 19% staan, bij aankomst op mijn werkplek. Ik luister nu vaak ’s ochtends in de file via m’n mobiel naar podcasts.

Damn you Bluetooth!

Je hoeft natuurlijk niet persé je afleveringen via iTunes te luisteren. ITunes heeft weliswaar de grootste verzameling podcasts, sinds 2005, maar niet alle podcasts ter wereld worden erop aangeboden. Sommige podcasters kiezen er juist pertinent niet voor om hun afleveringen daarvoor te optimaliseren. Je bent vrij als producent en luisteraar om andere apps of platformen gebruiken, zoals bijvoorbeeld  StitcherOvercast, of Castro.

Voor nu kan ik alleen maar hopen dat je dit inkijkje in mijn leven kunt waarderen. Mij is het inmiddels wel duidelijk dat dat vierkante bakbeest dat men televisie noemt de deur uit kan. Wellicht heb ik je nu ontzettend geënthousiasmeerd en ga je op zoek naar voor jou interessante podcasts, of luister je al veel langer en heb je enkele favorieten? Ik hoor graag welke podcasts, of luisterboeken jouw goedkeuring kunnen wegdragen. Ik ben benieuwd naar jullie comments.

Leave a Reply

